
این شانزدهمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصابزاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته میپردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان گرامی میشود.
دیدارنیوز: به نام حضرت دوست؛ درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز. اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من لیلا قصابزاده با یک مجله اقتصادی دیدار همراه شما هستم.
گزیده خبرهای این مجله اقتصادی:
۱- گمرک در سکوت؛ ۹ میلیارد دلار گم شد
۲- اعتصاب چرخهای جاده؛ وقتی صدای کامیونداران شنیده نمیشود
۳- تراکتورهای خیالی؛ پشت پرده قاچاق سوخت در ایران
ویدیوی این مجله خبری را میتوانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید
گمرک در سکوت؛ ۹ میلیارد دلار گم شد
گمرک، نهاد کلیدی در کنترل تجارت خارجی، این روزها خود به مسألهای پرابهام تبدیل شده است. اختلاف فاحش آماری با انجمن پتروشیمی درباره ارزهای صادراتی، از سرنوشت مبهم ۹ میلیارد دلار پرده برداشته؛ عددی که نه شفافسازی شده، نه رد یا تأیید.
در کنار این، انفجار اخیر در بندر شهید رجایی، ضعف شدید تجهیزات نظارتی مانند ایکسری و ناهماهنگی سامانهها را برجستهتر کرده است. همه اینها در حالیست که گمرک باید نقش دیدهبان اقتصاد را ایفا کند، نه اینکه خود به منطقهی کور تبدیل شود.
با توجه به ابهام در سرنوشت ۹ میلیارد دلار ارز صادراتی و برخی ضعفهای زیرساختی در گمرک، ریشه این مشکلات را در ضعف مدیریتی میبینید یا نقص در سیستمهای نظارتی؟
تراکتورهای خیالی؛ پشت پرده قاچاق سوخت در ایران
در یکی از استانها، ۱۲ هزار تراکتور فاقد وجود واقعی و حدود ۳ هزار گلخانه فاقد تولید، بهطور غیرقانونی سهمیه سوخت دریافت کردهاند. این تخلف گسترده، نشاندهنده عمق بحران در نظارت و مدیریت منابع سوختی کشور است.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علیرضا رشیدیان، اعلام کرد که در سه ماه اخیر، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شده و بیش از ۸۵۰۰ متهم در این رابطه شناسایی و دستگیر شدهاند.
این وضعیت نه تنها به اقتصاد کشور آسیب میزند، بلکه امنیت انرژی را نیز به خطر میاندازد.
اعتصاب چرخهای جاده؛ وقتی صدای کامیونداران شنیده نمیشود
اعتصاب سراسری کامیونداران در اعتراض به گرانی سوخت، حق بیمه بالا، نرخ پایین کرایهها و بیتوجهی به مطالبات صنفی، بار دیگر چالش مهمی را در زنجیره حملونقل کشور رقم زده است.
این اعتصابها تنها مربوط به رانندگان نیست؛ بلکه با توقف بارگیری، محصولات کشاورزی روی زمین مانده و بسیاری از صنایع نیز با اخلال در تأمین مواد اولیه مواجه شدهاند.
کارشناسان هشدار میدهند که راهکارهای شعاری مانند افزایش نرخ کرایه بدون کنترل هزینهها، تنها تورم را به مردم تحمیل خواهد کرد. توجه مسئولان به مطالبات واقعی این قشر، از مسیر حمایتهای بیمهای، یارانهای و تثبیت قیمت سوخت، ضرورتی فوری است؛ پیش از آنکه بحران به سطوح بالاتری از اقتصاد تسری یابد.
در این خصوص صحبت میکنم با مصطفی میرزاباقری، کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی. آقای میرزاباقری با توجه به فشارهای معیشتی و شرایط اقتصادی فعلی، آیا ادامه بیتوجهی به مطالبات صنفی کامیونداران میتواند به بحران گستردهتری در کشور منجر شود؟ این شرایط را چگونه ارزیابی میکنید؟
شرکت بیمهای زیر پرچم بانک تجارت، حالا در لیست بحرانها
شرکت بیمه تجارتنو، که با حمایت بانک تجارت و وعدههای بزرگ وارد بازار شد، حالا با زیانی سنگین و بدهی ۶۸۰۰ میلیارد تومانی به آستانه ورشکستگی رسیده است. رشد ۵۰ درصدی بدهی تنها در سه ماه، زنگ خطر را برای سهامداران و ناظران به صدا درآورده است.
طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، این شرکت باید درباره ادامه فعالیت یا اصلاح ساختار مالی خود تصمیم بگیرد؛ اما صورتهای مالی اخیر، بیشتر از «اصلاح»، نشانههایی از سوءمدیریت و بحران ساختاری را نشان میدهند.
در حالیکه مدیران شرکت از بهبود اوضاع سخن میگویند، شواهد خلاف آن را نشان میدهد: نه فقط تراز مالی منفی، بلکه تضعیف اعتماد عمومی به صنعت بیمه، بهویژه در شرایطی که بازار نیازمند ثبات است.
بیشترین تخلف بازار: کالا بدون برچسب قیمت!
در حالیکه درج قیمت روی کالاها یکی از حقوق ابتدایی مصرفکنندگان است، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده که «درج نکردن قیمت» بیشترین تخلف ثبتشده در میان اصناف است.
این تخلف نهتنها در بازرسیهای ماموران بلکه در شکایتهای مردمی نیز به وفور مشاهده میشود. به گفته رئیس سازمان تعزیرات، این اقدام بهویژه در فروشگاههای زنجیرهای و مراکز عرضه کالاهای اساسی مشاهده میشود.
در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند، این نوع تخلفات نهتنها حقوق مصرفکنندگان را تضییع میکند بلکه به افزایش بیاعتمادی عمومی به بازار و نهادهای نظارتی میانجامد.
در اینباره گفتوگو میکنیم با امیر عسگری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. آقای عسگری، چرا علیرغم وجود قوانین و نظارت نهادها، این تخلف تا این حد فراگیر شده است؟ این مسأله را چگونه ارزیابی میکنید؟
میوهخوردن هم تبدیل به یک چالش اقتصادی شده است!
گزارشها حاکی از آن است که قیمت برخی میوهها از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور کرده؛ توتفرنگی، موز و زردآلو حالا فقط در سفره اقشار خاص جا دارند. حتی هندوانه، میوهای که روزگاری نماد ارزانی بود، حالا کیلویی ۲۵ هزار تومان فروخته میشود.
متوسط قیمت میوه در بازار از ۱۰۰ هزار تومان گذشته و برخی اقلام وارداتی مانند آناناس تا ۴۰۰ هزار تومان هم فروخته میشوند.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینههای تولید و ضعف در نظارت بر بازار را از عوامل اصلی این گرانی میداند. اما نوسان قیمت در مغازههای مختلف، پرسشهای جدیتری را مطرح کرده است.
تعطیلی نهضت ملی مسکن؛ چه کسانی باعث تعطیلی مسکن ملی شدند؟
طرح نهضت ملی مسکن، با وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال، به یکی از پروژههای نیمهتمام و بلاتکلیف تبدیل شده است. عدم تخصیص بودجه مناسب، ناتوانی بانکها در ارائه تسهیلات و افزایش هزینههای ساخت، از جمله عواملی هستند که باعث توقف یا کندی پیشرفت این پروژهها شدهاند.
در این میان، برخی تعاونیهای مسکن با وجود توقف پروژهها، همچنان از متقاضیان وجه دریافت میکنند و به بهانه تکمیل واحدها، از مردم پول میگیرند. این اقدامات، علاوه بر افزایش نارضایتیها، باعث بیاعتمادی عمومی به طرحهای مسکن دولتی شده است.
در حالی که مردم با امید به خانهدار شدن در این طرحها شرکت کردهاند، اکنون با پروژههای نیمهتمام و وعدههای بیعمل مواجه هستند. سوالی که مطرح میشود این است که چه کسانی مسئول تعطیلی و ناکامی این طرح ملی هستند؟
عوامل برنامه:
تهیهکننده و کارگردان: سهیل محمدیان
فیلمبردار: حسین بابازاده
مجری و سردبیر: لیلا قصابزاده
تدوین: نیکو مجدی
با تشکر از: سیدمصطفی میرزاباقری و امیر عسگری کارشناسان این برنامه